Volume XI
[1970-2007]
Bonustracks en B-kantjes
Old Joe Clark (zie ook Vol.VI tr.7) en Rye Whiskey (zie ook Vol.IX tr.12), twee van onze evergreens, vandaag de dag spelen we ze nog, zijn outtakes van de lp To Our Grandchildren, evenals Last Change (tr.3), dat we later in een moderner jasje zouden gieten (Vol.VIII tr.8). Live door de VPRO opgenomen in Paradiso, 1970, zijn Can’t Be Satisfied en Bottle Up & Go, barstensvol jeugdige energie. Precious Jewel (tr.4), werd vastgelegd door dezelfde omroep, die kennelijk erg van ons gecharmeerd was, tijdens VPRO Piknik in Driebergen. Wat bij de eerste 5 opnames uit 1970 opvalt is dat, door de beperkte 2-sporentechniek uit die tijd, de verschillende instrumenten/stemmen in het stereobeeld steeds aan één kant staan, wat het geheel een helder, maar toch ook wel aandoenlijk ouderwets karakter geeft.
Op de b-kant van onze derde single, Spinnin’ Spinnin’ Spinnin’, die trouwens ondanks de inmiddels voortgesnelde meersporentechniek ongelofelijk beroerd klonk, staat Bottle Of Wine, een werkje van gitarist Jan Kloos en outtake van Watching The Evening Sun.
Na Green Green Happy Home was Lulu Gal (tr.9) het tweede singlenummer dat niet op een lp werd uitgebracht. The Beatles hadden dergelijke singles gelanceerd en wij vonden dat wel een mooi idee (ook later, bij Doe Maar, zouden wij zulke singles uitbrengen). Duidelijk is de invloed te horen van Dr. John (the Nighttripper), die eigenaardige singer-songwriter uit New Orleans. Voor de b-kant werd Spinnin’ Spinnin’ Spinnin’ (tr.9, zie ook Vol.IV tr.10 en Vol.VI tr.6) opnieuw opgenomen, ditmaal met meisjeskoor.
Als afscheidscadeau legde de VPRO ons, na onze opheffing, op 2 februari 1974 nog één keer gedurende een nachtelijke sessie vast in haar studio aan de ‘s Gravelandseweg in Hilversum (tr.10/12). We speelden liedjes van afscheid, zonder Jan Kloos, die zich weer een keer op zijn studie had geworpen. In Brass Buttons (tr.11) schuift
Johnny Lodewijks aan op bongo’s en in How Long (tr.12) is een bas te horen, waarschijnlijk van Pé de Vé, die ook baste tijdens onze afscheidstoernee en op CCC For Ever.
In 2007 nam Joost Don’t Let The Deal Go Down (tr.13) op in zijn huis in Bussum.
tracklist
1. Old Joe Clark (trad.) Heemstede, dec 1970
2. Rye Whiskey (trad.) Heemstede, dec 1970
3. Last Change (trad.) Heemstede, dec 1970
4. Can’t Be Satisfied (Waters) Paradiso Amsterdam, 6 mrt 1970
5. Bottle Up & Go (Hopkins) Paradiso Amsterdam, 6 mrt 1970
6. Precious Jewel (Acuff) VPRO Piknik, Driebergen, 30 jul 1970
7. Bottle Of Wine (Kloos) Heemstede, sep 1971
8. Lulu Gal (Belinfante) Heemstede, 1972
9. Spinnin’ Spinnin’ Spinnin’ (Belinfante) Heemstede, 1972
10. Times Are Getting Hard (trad.) VPRO, Hilversum, 2 feb 1974
11. Brass Buttons (Parsons) VPRO, Hilversum, 2 feb 1974
12. How Long (trad.) VPRO, Hilversum, 2 feb 1974
13. Don’t Let The Deal Go Down Bussum, 2007
Joost Belinfante: zang, viool, ak. gitaar (10,12,13), el. gitaar (8,9,10), kazoo (7) mondharmonica (5)
Jaap van Beusekom: zang, banjo, pedal- steelgitaar, autoharp
Ernst Jansz: zang, wasbord, piano
Jan Kloos: gitaren, samenzang (7)
Huib Schreurs: zang, mondharmonica
Frits van Doorninck: viool (8)
Johnny Lodewijks: drums, bongo’s
Appie Rammers: bas
Nettie Dugour, Marianne Willemier Westra, Pita Zegstroo: koorzang
Peter de Vries: bas (12)
tracks 1/3: outtakes van To Our Grandchildren, techniek André Hooning, productie Wim Noordhoek en Rik Zaal
tracks 4,5: opnames VPRO, productie Wim Noordhoek, co-productie Rik Zaal
track 6: opname VPRO; track 7: b-kant van de single Spinnin’ Spinnin’ Spinnin’, techniek André Hooning en Maarten Proost, productie Wim Noordhoek
tracks 8,9: techniek Pierre Geoffroy Chateau, productie CCC en Pierre Geoffroy Chateau tracks 10/12: opnames VPRO, productie Wim Noordhoek
track 13: opname Joost Belinfante
productie, mastering en hoesontwerp: Ernst Jansz
hoesfoto: Molly Mackenzie